CORPUS HISTORIQUE ETAMPOIS
 
 Dom Basile Fleureau 
De l’Eglise, & de la Paroisse de saint Gilles. 
Antiquitez d’Estampes II, 17
1668
 
Scène de la Vie de saint Gilles par Nicolas Legendre, qui ornait jadis cette église
Saint Gilles, scène sculptée par Nicolas Legendre (1619-1706)
 
     Dom Fleureau évoque ici les origines mal connues de la paroisse de Saint-Gilles, à laquelle il consacre en définitive assez peu dattention; il semble que dès son époque le chartrier de cette église avait disparu, probablement lors de lun des différents sièges et sacs subis par la ville.

     La saisie des textes anciens est une tâche fastidieuse et méritoire. Merci de ne pas décourager ceux qui s’y attellent en les pillant sans les citer.
     
Les Antiquitez de la Ville et du Duché d’Estampes
Paris, Coignard, 1683
Seconde partie, Chapitre XVII,
pp. 439-443
De l’Eglise, & de la Paroisse
de saint Gilles.
 
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SECONDE PARTIE, CHAPITRE XVII. 
De l’Eglise, & de la Paroisse de saint Gilles.
 
L’Eglise de saint Gilles ne reconnoît point de Fondateur particulier qui l’ait fait bâtir: & il y a raison de croire que les habitans du lieu l’ont fait à leurs frais pour leur commodité; car la pieté des Fideles étoit si grande en ce temps-là, que chacun contribuoit volontiers de ses moiens pour faire bâtir des Eglises, & des Chapelles. Je me fonde sur ce que si quelqu’un en avoit été le Fondateur, il s’en seroit retenu le droit de Patronage, ou y auroit fait mettre ses armes, ou quelque autre marque.

     La Tradition rapporte que ce n’a été qu’au commencement qu’une [p.439] Chapelle succursale de la Paroisse de saint Martin d’Estampes les vieilles, & que le nombre des habitans s’étant augmenté à l’occasion de la concession de la tenuë du marché en ce lieu-là; & particulierement à cause de la Franchise, qui fut acordée par le Roy Louis VI. dit le Gros, à ceux qui établiroient leur demeure au dedans des limites du lieu destiné par Sa Majesté, pour la tenuë du marché; elle fut érigée en Cure distincte, & separée de celle de saint Martin.

     On ne scait pas au vray le temps de l’erection de cette nouvelle Cure; neanmoins on peut assurer que ç’a été depuis l’en 1120. jusques à l’an 1161. parce qu’il n’est point fait mention de cette Cure dans les Lettres de sauvegarde que le même Roy Louis VI. accorda l’an 1120. à l’Abbaye de Morigny, dans lesquelles le dénombrement des Cures, Chapelle, & biens dépendans de cette Abbaye est inseré: & il en est parlé dans les Lettres de confirmation que Hugues de Toussi Archevêque de Sens, accorda l’an 1161. à Landry, Abbé de la même Abbaye de Morigny, des Eglises, ou Cures ausquelles il avoit droit de nommer, & presenter des Prêtres. Je rapporteray cette confirmation en traitant cy-apres de l’Abbaye, & des Abbez de Morigny.

Louis VI d'après un camée des années 1630
Louis VI d’après un camée des années 1630

     Le droit de Patronage de cette nouvelle Cure fut avec justice donné aux Religieux de Morigny; à cause qu’elle avoit été erigée par le démembrement de celle de saint Martin, dont ils étoient, comme ils le sont encore presentement, Curez primitifs: aussi le nouveau Curé fut-il obligé de payer tous les ans cinquante sols parisis à celuy de saint Martin, tant pour luy tenir lieu de dédommagement, que pour la reconnoissance de l’ancienne dépendance de son Eglise de celle de saint Martin, comme on l’apprend d’une transaction passée entre le Curé Chevecier de saint Martin & le Curé de saint Gilles, par laquelle ce dernier est obligé de payer à l’avenir aux Religieux de Morigny, à la décharge du premier, les cinquante sols parisis de pension annuelle, & perpetuelle qu’il avoit droit de prendre sur tous les fruits, revenus, & émolumens de son Eglise, en déduction des cent sols parisis, aussi de pension annuelle, & perpetuelle, que le Curé de saint Martin devoit aux mêmes Religieux, sur tous les revenus, & émolumens de son Eglise; à cause de leur droit de Patronage. Cette transaction fut agréée par l’Abbé, & les Religieux de Morigny dans leur Chapitre, le Vendredy d’aprés la fête de la Pentecôte, l’an 1322. par l’acte d’homologation suivant dans lequel elle est inserée. [p.441]

     Vniversis, &c. Guillelmus permißione divina humilis Abbas Monasterii de Morigniaco, Senonensis Diœcesis, ordinis sancti Benedicti totusque ejus loci conventus. Cum vir discretus Capicerius Ecclesiæ sancti Martini de Stampis Veteribus, Senonensis diœcesis, Ecclesiæ suæ prædictæ nomine, nobis, & nostro monasterio, annis singulis teneretur in summa centum solidorum parisiens. annuæ, & perpetuæ pensionis, nobis quolibet anno solvendorum ab ipso Capicerio, in & super universis fructibus redditibus, & obventionibus prædictæ suæ Ecclesiæ, cujus jus Patronatus ad nos pertinere dignoscitur. Et Curatus Ecclesiæ S. Ægidii de Stampis super universitate fructuum, & reddituum atque obventionum Ecclesiæ suæ prædictæ præfato Capicerio S. Martini, nomine quo supra teneatur in summa quinquaginta sol. paris. annuæ, & perpetuæ pensionis, anno quolibet ipsi Capicerio solvenda à dicto Curato, cujus quidem Ecclesiæ sancti Ægidii jus Patronatus, sicut de alia Beati Martini Ecclesia, ad nos pertinere noscitur: dictusque Capicerius consideratis Ecclesiæ suæ prædictæ utilitate, & commodo, habitaque prius super hoc cum peritis deliberatione solerti, spontanæè, proinde ac consultè dictos quinquaginta solidos paris. annuæ, & perpetuæ pensionis, quos percipiebat anno quolibet in prædicta sancti Ægidii Ecclesia, in nos, & nostrum monasterium, ad sui, & Ecclesiæ suæ prædictæ, suorum successorum exonerationem ex certa scientia transportavit, & se transtulisse in nos, nostrumque monasterium perpetuò recognovit, volens, & concedens nomine suo, & suæ prædictæ Ecclesiæ, quod nos, & nostrum Monasterium dictos 50. solidos paris. annuæ, & perpetuæ pensionis prædictæ, quos in dicta Ecclesia S. Ægidii annis percipiebat singulis, ex nunc percipiamus perpetuò, & poßideamus pacificè, & quietè; ita tamen quod propter hoc dictus Capicerius, & sui successores, qui erunt dictæ Ecclesiæ Capicerii futuris temporibus non teneantur de cætero reddere, & solvere nobis, & nostro monasterio prædictos centum solidos paris. prædictæ pensionis annuæ, ad quam nobis anno quolibet, ut dictum est superiùs, tenebatur; nisi quinquaginta solidos paris. duntaxat, annis singulis ex causa transactionis prædictæ: Quodque de cætero summam centum solidorum superiùs nominatam levare, & exigere non poßimus à dicto Capicerio, & ejus successoribus pro pensione prædicta; sed de summa dictorum 50. sol. contenti simus de cætero, semel duntaxat in anno: quittans ex nunc perpetuò penitùs, & præcisè dictus Capicerius, nomine quo supra, Curatum, & Ecclesiam sancti Ægidii de dictis 50. solid. annuæ, & perpetuæ pensionis, quam in nos, & nostrum, ut prædicitur, Monasterium transtulit, promittendo bona fide quod contra translationem, &c. Et quittationem [p.442] prædictas, per se aut per alium non veniet in futurum, nec aliquod jus in dicta sancti Ægidii Ecclesia pro pensione prædicta de cætero reclamabit, prout in litteris Rev. in Christo Patris, ac DD. Guillelmi, Dei gratia Archiepiscopi Senonensis suoque sigillatis sigillo, & super translatione, & quittatione confectis ad præfati supplicationem Capicerii continetur: Noveritis quod nos super his diligenti, & solemni tractatu habito, in nostro Capitulo, cum deliberation solerti, considerata, ut decet, nostri utilitate Monasterii, præfatas translationem, & ceßionem dictorum 50. solid. annuæ, & perpetuæ pensionis prædictæ per jam dictum Capicerium in nos, & nostrum factam Monasterium, ut prædicitur, gratam, & ratam habentes, ipsam ut expressum est superiùs duximus acceptendam, & præfatum Capicerium, ejus successores, & Ecclesiam sancti Martini prædictam, de meditate pensionis annuæ dictorum centum solid. paris. in quibus nobis, & nostro Monasterio, annis singulis tenebatur, quittamus perpetuò, & præcisè: nec poterimus de cætero ab ipso Capicerio, & ipsius successoribus petere exigere, & levare pro pensione centum solid. prædicta, nisi quinquaginta solidos paris. duntaxat, anno quolibet in posterum secuturo: & de summa dictorum 50. solid. contenti erimus de cætero, annis singulis de pensione prædicta promittentes bona fide quod contra quittationem factam non veniemus, seu per alium, vel alios venire non faciemus quomodo libet in futurum: & ad præmissa omnia, & singula tenenda, & firmiter observanda. Nos nostrum Monasterium, & omnia bona nostri Monasterii tenore præsentium specialiter obligamus: Renuntiantes quoad hoc generaliter, & expreßè omnibus exceptionibus facti, & juris Canonici, & Civilis; & specialiter omnibus exceptionibus, quæ contra præsentes litteras possent ab aliquo objici seu dici, supplicantes humiliter, & devotè præfato venerabili in Christo Patri Domino Senonensi, ut præmissa omnia, pro utilitate nostri Monasterii confirmare dignetur. In cujus rei testimonium sigilla nostra quibus utimur præsentibus litteris duximus apponenda. Datum an. Domini MCCCXXII die veneris post festum Pentecostes.

     Noverint universi quod nos Guillemus permißione divina Archiepiscopus Senonensis omnia, & singula contenta in litteris quibus nostræ sunt annexæ, habita super his cum diligentia deliberatione solerti, rata habentes, & grata, ea laudentes, volumus, & approbamus, & auctoritate nostra ordinaria confirmamus. Datum sub nostro sigillo anno Domini MCCCXXII. die lunæ post Festum æstivale sanctæ Trinitatis.

 
     La datte de cet acte d’homologation est remarquable. Il est [p.443] donné l’an MCCCXXII. Le Lundy d’aprés la Fête de la sainte Trinité d’Eté. Cette datte est particuliere pour le Diocese de Sens, dans lequel, on solennise deux fois cette Fête. La premiere, le premier dimanche d’aprés la Pentecôte avec toute l’Eglise; & la deuxiéme, le dernier dimanche avant l’Advent, en memoire de ce qui est dit de Dieu dans l’Apocalipse Chapitre premier, Ego sum Alpha, & Omega, qu’il est le principe, & la fin de toutes choses, de même que ces deux lettres sont le commencement, & la fin de l’Alphabet des Grecs.




     L’Eglise de saint Gilles n’a pas été bâtie dés le commencement en l’état qu’on la voit aujourd’huy, mais elle a été augmentée depuis sa premiere construction, comme il est facile à remarquer. Et l’on apprend par les comptes des Marguilliers de l’an 1547. & des autres années suivantes, que les nefs laterales, les Chapelles, & la Sacristie, y ont été ajoûtées par leurs soins, aux frais des Paroissiens: de même que les Cloches.

     Il est sans doute que cette Eglise a été consacrée, puis que les Croix qui sont les glorieuses marques du Triomphe de Jesus-Christ, & qui nous font souvenir que c’est par sa Mort, & sa Passion qu’il a consacré les hommes à Dieu, y paroissent sur les murailles: mais il n’est pas certain par quel Evêque cette consecration a été faite: ny en quel temps. On en celebre la memoire tous les ans le premier Dimanche immediatement suivant le quatorziéme jour de Juin. L’ancien usage de l’Eglise de tenir le saint Sacrement suspendu sur l’Autel, y a duré jusques en l’an 1632 que l’on osta une belle, & grande Crosse de cuivre jaune, qui servoit à cet usage, pour mettre un Tabernacle dans lequel il est reservé.

     Il y a autrefois eu des contestations pour l’ordre que les Croix de saint Gilles, & de saint Martin devoient tenir aux Processions generales, lesquelles ont enfin été reglées: de sorte qu’elle sont portées sur une même ligne paralelle, à retour l’une à la main droite, & l’autre à la gauche, comme je l’ay leu dans un acte qui est dans la Maison de Ville.




 
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NOTES

     
Point de Fondateur particulier. On voit que Fleureau ne connaît pas encore la prétendue tradition alléguée par certains de ces successeurs selon laquelle cet église aurait pour origine une chapelle fondée par le roi Robert II le Pieux.

     Hugues de Toussi. A la page 517 Fleureau écrira plutôt Hugues de Toucy.

     Je rapporteray cette confirmation en traitant cy-apres de l’Abbaye, & des Abbez de Morigny. Il le fera à la page 517. Nous donnons ci-dessous son texte, comparé à celui de l’édition de Menault de 1867, avec une traduction de notre cru.

B.G.
Annexe 1
La charte d’Hugues de Toussy de 1161

     On notera que Fleureau et Menault ne reproduisent pas exactement le même texte dans leurs éditions respectives de cette charte  de 1161. Nous portons ci-dessous en rouge les différences textuelles autres que purement graphiques. Le texte de Menault repose la copie d’un vidimus de 1247 contenue dans le Cartulaire de Morigny. Celui de Fleureau semble reposer l’original même de 1161, ou bien sur une copie distincte de celle du vidimus; mais son texte est corrompu au moins en deux endroits, sans qu’on puisse déterminer quelles sont en cette matière les parts de responsabilité de la source, de Fleureau lui-même ou de son éditeur posthume.



Édition princeps par Fleureau
(Antiquités, 1683, p. 517)
Édition par Menault
du vidimus de 1247

(Cartulaire, 1867, pp. 153-154)
Traduction
(Bernard Gineste, 2006)


(1161 ) Charte XXIIe

     GILO Dei gratia Senonensis archiepiscopus, Universis presentes litteras inspecturis in Domino salutem. Notum facimus nos litteras felicis memorie Hugonis predecessoris nostri vidisse et inspexisse in hec verba.

     Gilles par la grâce de Dieu  archevêque de Sens, à tous ceux qui consulteront cet acte, salut dans le Seigneur. Nous faisons savoir que nous avons vu et examiné un acte de notre prédécesseur de bonne mémoire Hugues, dans les termes suivants:
     Hugo Dei gratia Senonensis Archiepiscopus dilecto filio suo Landrico Venerabili Maurigniacensis Ecclesia Abbati, & successoribus ejus in perpetuum.
     Hugo Dei gratia Senonensis archiepiscopus dilecto filio Landrico venerabili Maurigniacensis Ecclesie Abbati et successoribus ejus in perpetuum.      Hugues par la grâce de Dieu archevêque de Sens à son cher fils affectionné Landry, vénérable abbé de l’Église de Morigny, et à ses successeurs à perpétuité.
     Cum ex injuncto nobis à Domino Pontificatus officio esse debeamus omnibus, qui nobis subjecti sunt debitores, potißimum religiosis Ecclesiis, quæ in nostro consist…t ministerio providere habemus. Earumque neceßitates, pro eo quod tempora periculosa sunt, nos convenit sollicitudinis oculo contueri, & eis auxilii nostri præbere levamen.
     Cum ex injuncto nobis officio Pontificatus a deo, esse debeamus omnibus qui nobis subjecti sunt debitores, potissimum religiosis Ecclesiis que in nostro consistunt ministerio providere habemus, earumque necessitates pro eo quod tempora periculosa sunt, nos convenit sollicitudinis oculo contueri et eis auxilii nostri prebere levamen.
     Vu que, de par la charge pontificale qui nous a été enjointe par le Seigneur, il nous faut être les débiteurs de ceux qui nous sont soumis, nous avons à veiller spécialement sur les Églises de religieux qui relèvent de notre compétence, et il convient que nous regardions avec l’œil de la sollicitude les besoins qui sont les leurs d’autant plus que les temps sont difficiles, et que nous leur fournissions le soulagement de notre aide.
    Ea propter charißime in Christo Landrice Abbas, petitioni tuæ, qua nos humiliter rogasti, ut videticet Ecclesias, in quibus præsentationes Presbyterorum habere dignoscitur Ecclesia Maurigniacensis tibi confirmaremus, benignè assentientes, pro Dei amore, ac pro tua, & Ecclesiæ tuæ, cui ad præsens, domino annuente, præsides, devotione, easdem Ecclesias, quas propriis duximus exprimendas vocabulis, præsentis scripti pagina, & sigilli nostri auctoritate tibi, & successoribus tuis confirmamus, communimus, Ecclesiam sancti Martini de Stampis veteribus, Ecclesiam sancti Ægidi de foro, Ecclesiam sancti Germani de Maurigniaco, Ecclesiam sancti Stephani de Estrechiaco, Ecclesias de Firmitate, & Ecclesiam sancti Petri de Cerniaco.      Ea propter, karissime fili Landrice abbas, petitioni tue qua nos humiliter rogasti ut videlicet Ecclesias in quibus presentationes presbiterorum habere dignoscitur Ecclesia Maurigniacensis tibi confirmaremus, benigne assentientes pro Dei amore ac pro tua et Ecclesie tue cui ad presens Domino annuente presides, devotione, easdem Ecclesias quas propriis duximus exprimendas vocabulis presentis scripti [p.154] pagina et sigilli nostri auctoritate tibi et successoribus tuis confirmamus et communimus: Ecclesiam sanctis Martini de Stampis veteribus, Ecclesiam sancti Egidii de foro, Ecclesiam sancti Germani de Maurigniaco, Ecclesiam sancti Stephani de Estrichiaco, Ecclesias de Firmitate, et Ecclesiam sancti Petri de Serniaco.
     C’est pourquoi, mon très cher fils, abbé Landry, acquiesçant benoîtement à la requête que tu nous a humblement soumise pour que nous te confirmions les Églises dans lesquelles l’Église de Morigny est réputée détenir le droit de présentation des prêtres, pour l’amour de Dieu et de toi, et par dévouement à ton Église, à laquelle tu présides actuellement en accord avec la volonté de Dieu, nous te confirmons et conférons, à toi et à tes successeurs, les dites Églises, que nous avons jugé bon de citer nominativement dans le texte du présent écrit et sous l’autorité de notre sceau: l’Église de Saint-Martin des Vieilles Étampes, l’Église de Saint-Gilles du Marché, l’Église de Saint-Germain de Morigny, l’Église de Saint-Étienne d’Étréchy, l’Église de la Ferté et l’Église de Saint-Pierre de Cerny.
     Actum est Senonis, anno ab Incarnatione Domini M CLXI. Pontif. autem nostri XIX. adsistensibus in Ecclesia nostra personis quarum nomina duximus adnotanda. Vvillelmus Senonensis Archidiaconus. Simon Thesaurarius, Odo Decanus, Mathæus Præcentor, Simon Cellerarius, & Miliduni Archidiaconus, [lacune par saut du même au même] nullo præposito Ecclesia Senonensis, nulloque existente Stampensi Archidiacono. Fromundus Notarius scripsit.

     Actum est Senonensi anno ab incarnatione Domini millesimo C° quinquagesimo XI°. Pontificatus autem nostri XIX°. Astantibus in Ecclesia nostra personis quarum nomina duximus annotanda. Guillermus Senonensis archidiaconus, Symon thesaurarius, Odo decanus, Matheus precentor, Symon cellerarius et Meledunensis archidiaconus, Hugo de Avalone Pruvinensis archidiaconus, nullo preposito Ecclesie Senonensi, nulloque existente Stampensi archidiacono, Fromundus notarius scripsit.
     Fait à Sens l’an de l’Incarnation du Seigneur 1161, et l’an 11 de notre pontificat, en présence dans notre église de ceux dont nous avons jugé bon de mentionner les noms: l’archidiacre de Sens Guillaume, le trésorier Simon, le doyen Eudes, le préchantre Matthieu, le cellérier et archidiacre de Melun Simon, l’archidiacre de Provins Hugues d’Avalon, étant vacantes les charges de prévôt de l’Église d’Étampes et d’archidiacre d’Étampes. C’est le notaire Fromond qui a écrit cet acte.

     Que autem in eisdem litteris vidimus contineri, verbo ad verbum fecimus annotari, Ratum habentes et gratum quicquid in prescriptis litteris continetur. Et ut firmitatis robur obtineat, nos auctoritate metropolitana eadem confirmantes presentes litteras sigilli nostri munimine duximus roborandas. Actum apud Maurigniacum anno Domini millesimo ducentesimo quadragesimo septimo, mense augusto.
    Et ce que nous avons vu être porté dans le dit acte, nous l’avons fait mettre par écrit mot pour mot, considérant pour établi et agréé tout ce qui est porté dans le susdit acte. Et pour qu’il en tire force de validité, confirmant quant à nous les mêmes choses de par notre autorité métropolitaine, nous avons jugé bon de confimer le présent acte au moyen de notre sceau. Fait à Morigny l’an du Seigneur 1247, au mois d’août.


Annexe 2
La charte de Guillaume de Morigny de 1322
confirmée par Guillaume de Sens la même année

Texte latin de donné par Fleureau
Traduction française
     Vniversis, &c. Guillelmus permißione divina humilis Abbas Monasterii de Morigniaco, Senonensis Diœcesis, ordinis sancti Benedicti totusque ejus loci conventus. Cum vir discretus Capicerius Ecclesiæ sancti Martini de Stampis Veteribus, Senonensis diœcesis, Ecclesiæ suæ prædictæ nomine, nobis, & nostro monasterio, annis singulis teneretur in summa centum solidorum parisiens. annuæ, & perpetuæ pensionis, nobis quolibet anno solvendorum ab ipso Capicerio, in & super universis fructibus redditibus, & obventionibus prædictæ suæ Ecclesiæ, cujus jus Patronatus ad nos pertinere dignoscitur. Et Curatus Ecclesiæ S. Ægidii de Stampis super universitate fructuum, & reddituum atque obventionum Ecclesiæ suæ prædictæ præfato Capicerio S. Martini, nomine quo supra teneatur in summa quinquaginta sol. paris. annuæ, & perpetuæ pensionis, anno quolibet ipsi Capicerio solvenda à dicto Curato, cujus quidem Ecclesiæ sancti Ægidii jus Patronatus, sicut de alia Beati Martini Ecclesia, ad nos pertinere noscitur: dictusque Capicerius consideratis Ecclesiæ suæ prædictæ utilitate, & commodo, habitaque prius super hoc cum peritis deliberatione solerti, spontanæè, proinde ac consultè dictos quinquaginta solidos paris. annuæ, & perpetuæ pensionis, quos percipiebat anno quolibet in prædicta sancti Ægidii Ecclesia, in nos, & nostrum monasterium, ad sui, & Ecclesiæ suæ prædictæ, suorum successorum exonerationem ex certa scientia transportavit, & se transtulisse in nos, nostrumque monasterium perpetuò recognovit, volens, & concedens nomine suo, & suæ prædictæ Ecclesiæ, quod nos, & nostrum Monasterium dictos 50. solidos paris. annuæ, & perpetuæ pensionis prædictæ, quos in dicta Ecclesia S. Ægidii annis percipiebat singulis, ex nunc percipiamus perpetuò, & poßideamus pacificè, & quietè; ita tamen quod propter hoc dictus Capicerius, & sui successores, qui erunt dictæ Ecclesiæ Capicerii futuris temporibus non teneantur de cætero reddere, & solvere nobis, & nostro monasterio prædictos centum solidos paris. prædictæ pensionis annuæ, ad quam nobis anno quolibet, ut dictum est superiùs, tenebatur; nisi quinquaginta solidos paris. duntaxat, annis singulis ex causa transactionis prædictæ: Quodque de cætero summam centum solidorum superiùs nominatam levare, & exigere non poßimus à dicto Capicerio, & ejus successoribus pro pensione prædicta; sed de summa dictorum 50. sol. contenti simus de cætero, semel duntaxat in anno: quittans ex nunc perpetuò penitùs, & præcisè dictus Capicerius, nomine quo supra, Curatum, & Ecclesiam sancti Ægidii de dictis 50. solid. annuæ, & perpetuæ pensionis, quam in nos, & nostrum, ut prædicitur, Monasterium transtulit, promittendo bona fide quod contra translationem, &c. Et quittationem [p.442] prædictas, per se aut per alium non veniet in futurum, nec aliquod jus in dicta sancti Ægidii Ecclesia pro pensione prædicta de cætero reclamabit, prout in litteris Rev. in Christo Patris, ac DD. Guillelmi, Dei gratia Archiepiscopi Senonensis suoque sigillatis sigillo, & super translatione, & quittatione confectis ad præfati supplicationem Capicerii continetur: Noveritis quod nos super his diligenti, & solemni tractatu habito, in nostro Capitulo, cum deliberation solerti, considerata, ut decet, nostri utilitate Monasterii, præfatas translationem, & ceßionem dictorum 50. solid. annuæ, & perpetuæ pensionis prædictæ per jam dictum Capicerium in nos, & nostrum factam Monasterium, ut prædicitur, gratam, & ratam habentes, ipsam ut expressum est superiùs duximus acceptendam, & præfatum Capicerium, ejus successores, & Ecclesiam sancti Martini prædictam, de meditate pensionis annuæ dictorum centum solid. paris. in quibus nobis, & nostro Monasterio, annis singulis tenebatur, quittamus perpetuò, & præcisè: nec poterimus de cætero ab ipso Capicerio, & ipsius successoribus petere exigere, & levare pro pensione centum solid. prædicta, nisi quinquaginta solidos paris. duntaxat, anno quolibet in posterum secuturo: & de summa dictorum 50. solid. contenti erimus de cætero, annis singulis de pensione prædicta promittentes bona fide quod contra quittationem factam non veniemus, seu per alium, vel alios venire non faciemus quomodo libet in futurum: & ad præmissa omnia, & singula tenenda, & firmiter observanda. Nos nostrum Monasterium, & omnia bona nostri Monasterii tenore præsentium specialiter obligamus: Renuntiantes quoad hoc generaliter, & expreßè omnibus exceptionibus facti, & juris Canonici, & Civilis; & specialiter omnibus exceptionibus, quæ contra præsentes litteras possent ab aliquo objici seu dici, supplicantes humiliter, & devotè præfato venerabili in Christo Patri Domino Senonensi, ut præmissa omnia, pro utilitate nostri Monasterii confirmare dignetur. In cujus rei testimonium sigilla nostra quibus utimur præsentibus litteris duximus apponenda. Datum an. Domini MCCCXXII die veneris post festum Pentecostes.

     Noverint universi quod nos Guillemus permißione divina Archiepiscopus Senonensis omnia, & singula contenta in litteris quibus nostræ sunt annexæ, habita super his cum diligentia deliberatione solerti, rata habentes, & grata, ea laudentes, volumus, & approbamus, & auctoritate nostra ordinaria confirmamus. Datum sub nostro sigillo anno Domini MCCCXXII. die lunæ post Festum æstivale sanctæ Trinitatis.


Traduction à venir.




Source: Basile Fleureau, Les Antiquitez de la ville et du Duché d’Estampes, pp. 439-443. Saisie: Bernard Gineste, 2002-2006.
   
 
BIBLIOGRAPHIE SOMMAIRE

Éditions

 
     Édition princeps, posthume: Dom Basile FLEUREAU (religieux barnabite, de la congrégation de saint Paul, 1612-1674), Les Antiquitez de la ville, et du Duché d’Estampes avec lhistoire de labbaye de Morigny et plusieurs remarques considerables, qui regardent l’Histoire generale de France [in-4°; XIV+622+VIII p. (N.B: les pages 121-128 sont numérotées par erreur 127-134); publication posthume par Dom Remy de Montmeslier d’un texte rédigé en réalité entre 1662 & 1668], Paris, J.-B. Coignard, 1683.

     
Réédition en fac-similé: Dom Basile FLEUREAU, Les Antiquitez de la ville, et du Duché d’Estampes avec lhistoire de labbaye de Morigny et plusieurs remarques considerables, qui regardent l’Histoire generale de France [23 cm sur 16; XIV+622+VIII p. (N.B: les pages 121-128 sont numérotées par erreur 127-134); réédition en fac-similé reliée], Marseille, Lafittes reprints, 1997.

     
Réédition numérique en ligne (en cours depuis 2001): Bernard GINESTE [éd.], «Dom Fleureau: Les Antiquitez d’Estampes (1668)», in Corpus Étampois, http://www.corpusetampois.com/index-fleureau.html, 2001-2005.

Sur les chartes alléguées par Fleureau

Bibliographie à venir.


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