Corpus Latinum Stampense
 
Cartulaire de Saint-Victor de Paris
Sur le droit d’annates
relatif aux prébendes de Notre-Dame d’Étampes
Vers 1143 
   
Titre
 
     Dom Fleureau, dans ses Antiquitez d’Étampes, parues en 1683, nous raconte comment une des douze prébendes de Notre-Dame d’Étampes fut donnée au monastère parisien de Saint-Martin-des-Champs, et comment aussitôt cette abbaye accepta de verser une compensation à celui de Saint-Victor qui perdait ainsi la jouissance de son droit dannates. Les annates étaient en effet les revenus dun bénéfice ecclésiastique, durant la première année dexercice après un décès ou un transfert quelconque de canonicat; Louis VI avait donné à sa fondation de Saint-Victor les droits dannates de tous les chapitres de fondation royale, dont Notre-Dame dÉtampes. Quand une prébende était ainsi donnée à une collectivité, les moines de Saint-Victor perdaient une source de revenus pour laquelle ils demandaient une compensation. Fleureau cite sur ce point seulement un diplôme qui entérine l’accord du prieur de Saint-Martin-des-Champs.
     Mais en 1729, Dom Martène et Dom Durand ont publié de nouvelles pièces du Cartulaire de Saint-Victor qui montrent que cela ne se fit pas tout d’un coup: l’affaire au contraire remonta jusqu’à Rome, où Célestin II dut désigner pour arbitres trois évêques, Thibaud de Paris, Gossen de Soissons et Hugues d’Autun.
Dans un cas précédent relatif à Notre-Dame de Paris il avait fallu lintervention de saint Bernard lui-même
     Il est de plus question d’une
prébende de Notre-Dame d’Étampes que tinrent les Templiers et pour laquelle se posa le même problème. Dom Fleureau ne semble pas connaître cette affaire-là, et il n’est pas clair s’il s’agit de la même prébende, qui serait ensuite tombée entre leurs mains, ou d’une autre, comme il est plus probable. Nous n’avons pu établir pour l’instant la date du document par laquel Aymon de Aiis, templier, reconnaît les droits de Saint-Victor sur cette prébende.
     Nous citons enfin une confirmation par Philippe, frère de Louis VII et abbé, entre autres, de Notre-Dame 
dÉtampes, de ce droit d’annates pour toutes les collégiales de fondation royale, ainsi quune bulle du pape Alexandre II pour un cas analogue à Château-Landon, vingt ans plus tard.

     Saisir des textes anciens est une tâche fastidieuse et il ne faut pas décourager ceux qui s’y attellent en les pillant sans les citer.

 
 
Plusieurs documents anciens
du célèbre monastère de
Saint-Victor,
tirés de codex manuscrits du même monastère.

Notice OBSERVATIO PRÆVIA

DE Parisiensi S. Victoris monasterio, cujus nonnulla hic exhibemus vetera monumenta, magna cum laude loquitur Jacobus de Vitriaco in historiæ occidentalis capite 28. ubi repræsentat illud quasi lucernam Domini supra candelabrum positam, quæ non solum propinquam civitatem sed remotas circumquaque regiones & ad Dei cognitionem illuminat, & ad caritatem inflammat. Unde mirum omnino videri non debet, quod quidam referunt scriptores, septem ex eo prodiisse cardinales, archiepiscopos duos, episcopos sex, abbates diversis in locis constitutos quinquaginta quatuor, primoque & altero fundationis sæculo subjectas habuisse sui ordinis triginta abbatias & prioratus com octoginta præposituris. Fuit autem in prima sui origine cella Nigrorum monachorum Massiliensis monasterii S. Victoris, qui circa annum MCVIII. loco cesserunt canonicis regularibus congregationis S. Rufi. Ex quo regio edicto adductus fuit ab Hugone Lothariensi conventus. Huic statim accessit socius & frater insignis Universitatis Parisiensis doctor & magister Guillelmus de Campellis, qui accepto ibidem canonicorum regularium habitu, scholam suam in Victorinas ædes transtulit, nec multopost ipse translatus ad sedem episcopalem ecclesiæ Catalaunensis. Cum autem non minus sanctitatis, scientiæ laude floreret nova congregatio Victorina, amplissimis eam latifundis dotavit perillustris Francorum rex Ludovicus VI. Porro dolemus, dolentque nobiscum omnes viri antiquitatis studiosi, nullam celeberrimi monasterii hactenus vulgatam historiam, quam donec quis aggrediatur nonnulla quæ ex ejusdem coenobii mss. collegimus, interim hic promimus monumenta, quibus etiam ecclesiastica historia potest illustrari.
OBSERVATION PRÉLIMINAIRE

Traduction française à venir.
1. DIPLÔME D’ODON, PRIEUR DE SAINT-MARTIN-DES-CHAMPS
relatif à une prébende de l’église Notre-Dame de Paris, édité par Martène et Durand

     Nous reproduisons ici le texte d’un compromis entre Odon, prieur de Saint-Martin-des-Champs, et l’abbaye de Saint-Victor, au sujet d’une prébende de l’église de Notre-Dame de Paris, pour éclairer davantage la pièce qui suit et qui concerne, elle, Notre-Dame d’Étampes.
 
Charte1
[col.225]
DIPLOMA ODONIS PRIORIS
S. Martini a Campis, pro ecclesia sancti Victoris.

Compensatio annualis præbendæ quam S. Martini monachis concessit Theobaldus episcopus Parisiensis.

EGO frater ODO gratia Dei prior S. Martini de Campis, & totus noster conventus, notum fieri volumus tam posteris quam præsentibus, quod dominus THEOBALDUS per Dei gratiam de nostro monasterio assumtus, & Parisiensis ecclesiæ episcopus factus, præbendam unam in eadem B. Mariæ ecclesia assensu capituli nobis in perpetuum dedit. Ecclesia vero S. Victoris, quæ in præfata B. Mariæ ecclesia annualia præbendarum habet, hujus ipsius præbendæ quæ nobis data fuit annuale suum ex integro habuit. Sed quia de eadem præbenda, quæ ecclesiæ S. Martini in perpetuum data erat, jam de cetero ecclesia S. Victoris annuale habitura non erat, sic ne hoc dono nostro ecclesia S. Victoris læderetur, si unius præbendæ annuali beneficio in perpetuum privaretur; consilio & consideratione domni HUGONIS Altisiodorensis episcopi & BERNARDI Clarevallensis abbatis communi assensu statuimus, ut ecclesiæ S. Victoris pro recompensatione annualis supradictæ præbendæ per singulos annos in festo sancti Paschæ X. solidos persolvamus & mittamus. Quod ne valeat oblivione deleri, scripto commendavimus, & ne possit a posteris infirmari, sigilli nostri impressione signavimus.

 
2. DIPLÔME D’ODON, PRIEUR DE SAINT-MARTIN-DES-CHAMPS
relatif à une prébende de l’église Notre-Dame d’Étampes, édité par Fleureau

     Nous reproduisons ici le texte d’un compromis entre Odon, prieur de Saint-Martin-des-Champs, et l’abbaye de Saint-Victor, au sujet d’une prébende de l’église de Notre-Dame d’Étampes, édité par le seul Fleureau, qui l’a fait précéder d’une courte notice.
 
Charte 2 [Fleureau, p. 300]

     D’abord que les Religieux de saint Martin furent entrez en possession de cette Prebende, pour dédommager ceux de saint Victor de ce qu’ils demmeuroient à perpetuité privez de recevoir le droit d’Annates de cette Prebende, ils s’obligerent de leur payer chaque année dix sols, au jour, & feste de saint Remy par le titre suivant extrait du Cartulaire de l’Abbaye de saint Victor.

     Ego Odo Dei gratia Prior S. Martini de Campis, & totus noster Conventus, notum fieri volumus tam posteris, quam præsentibus, quod Dominus Henricus frater Regis, Abbas S. Mariæ Stampensis, Præbendam unam in eadem B. Mariæ Ecclesia, nobis in perpetuum dedit: Ecclesia vero S. Victoris, quæ in præfata Ecclesia, sicut, & in aliis regalibus Ecclesiis, præbendarum annualia habet, hujus ipisius præbendæ quæ nobis datafuit annuale suum ex integro habuit. Sed quia de eadem præbenda, quæ Ecclesiæ S. Martini in perpetuum data erat, jam de cætero Ecclesia S. Victoris læderetur, si unius præbendæ annuali beneficio in perpetuum privaretur: consilio, & laude Sapientium, & Religiosorum, maxime Theobaldi, Parisiensis; Gosseni, Suessionensis; Hugonis, Antissiodorensis [sic] Episcoporum, communi consensus statuimus, ut Ecclesia S. Victoris, pro compensatione annualis supradicti præbendæ, per singulos annos, in festo S. Remigii, decem solidos persolvamus, & mittamus. Quod ne valeat oblivione deleri, &c.

   
3. CONVENTION ENTRE SAINT-MARTIN-DES-CHAMPS ET SAINT-VICTOR
relative à cette même prébende de l’église Notre-Dame d’Étampes, éditée par Martène et Durand

     Nous reproduisons ici le texte par lequel les trois évêques désignés par le pape Célestin II pour arbitrer ce différend entérinèrent l
accord défini par lacte précédent.

Charte 3a
Charte 3b
[col.225e]
CONVENTIO INTER EASDEM ECCLESIAS
super annualibus præbendæ quam in ecclesia B. Mariæ Stampensis obtinent monachi sancti Martini a Campis,

THEOBALDUS Dei gratia episcopus Parisiensis, GOSLENUS Suessionensis, HUGO Autissiodorensis universis fidelibus tam posteris quam præsentibus in perpetuum. Notum [col.226] fieri volumus, quod querelam illam quæ inter ecclesiam S. Martini & ecclesiam S. Victoris erat, præcepto domni CÆ
LESTINI papæ discutiendam suscepimus, unde autem querela ista orta sit, ad majorem evidentiam pacis aperimus. Proinde sciendum est quod in ecclesia B. Mariæ Stampensi monachis S. Martini de Campis præbenda una in perpetuum data est. Cumque canonici S. Victoris, qui in prædicta B. Mariæ ecclesia, sicut & in aliis regalibus ecclesiis annualia præbendarum sibi jam olim data & privilegiis confirmata obtinent, annuale præbendæ monachis datæ jure sibi debito vellent habere, nollent monachi dare: tandem res in querelam ducta, & usque ad audientiam domni CÆLESTINI papæ perducta, ab eodem ipso papa, sicut supradictum est, nobis discutienda, & si fieri potest terminanda commissa est: quam hoc modo terminavimus. Primo quidem decrevimus, ut ecclesia B. Victoris illius præbendæ, quæ ecclesiæ S. Martini data erat, annuale suum ex integro haberet, quod & factum est. Deinde etiam qui de eadem præbenda quæ monachis data erat, jam de cetero ecclesia S. Victoris annuale habitura non erat, nostra consideratione nostroque consilio domnus ODO prior S. Martini & totus conventus ejusdem  loci communi assensu statuerunt, ut pro recompensatione annualis supradictæ præbendæ, per singulos annos ecclesiæ S. Victoris decem solidos in festo S. Remigii & persolvant & mittant. Hanc autem pacem & pacis conventionem, quam præcepto domni papæ inter utramque ecclesiam fecimus, ne aliqua valeat oblivioni deleri, scripto commendavimus, & ne possit a posteris infirmari, sigillorum nostrorum auctoritate firmavimus.
 
4. DIPLÔME D’AYMON DE AIIS (?), GRAND-MAÎTRE (?) DES TEMPLIERS
relative à une prébende de l’église Notre-Dame d’Étampes  
et à une demi-prébende de Notre-Dame de Poissy, éditée par Martène et Durand.


     Nous reproduisons ici le texte d’un compromis analogue entre Aymon de Aiis, apparemment grand-maître du Temple, et l’abbaye de Saint-Victor, au sujet d’une prébende de l’église de Notre-Dame d’Étampes (et d
une demi-prébende à Poissy), sans savoir pour l’heure sil s’agit de la même, ou dune autre, comme cest plus probable. Rappelons que l’ordre des Templiers a été officiellement approuvé avec lappui de saint Bernard en 1128 et dissous en 1312 à linstigation de Philippe le Bel.

Charte 4a
Charte 4b
[col.226-227]
CARTA AIMONIS DE AIIS
pro sancto Victore.

De annualibus præbendarum, quas milites Templi in ecclesia Stampensis & in Pissiacensi possidebant
.

RAtio docet & justitia exigit, ut quod nobis fieri volumus hoc & ipsi aliis faciamus. Itaque AIMO DE AIIS unus ex militibus & fratribus Templi, cui rerum Templi, quæ citra mare sunt, cura & administratio commissa est, & ceteri fratres nostri notum fieri volumus tam futuris quam præsentibus, quod in duabus ecclesiis canonicorum sæcularium, in quibus ecclesia S. Victoris annualia præbendarum, sicut & in pluribus aliis, habet, præbenda una & dimidia nobis in eleemosynam data est. In ecclesia B. Mariæ de Stampis præbenda una, in ecclesia B. Mariæ de Pissiaco præbenda dimidia. Notum vero est & præceptis regiis & apostolicis [col.227] privilegiis confirmatum, ut quotienscumque quilibet canonicorum ecclesiarum illarum obierit, vel quocumque modo præbenda de personam in personam mutata fuerit, ecclesia B. Victoris præbendæ illius reditus per annum integrum ex integro habebit. Proinde ne in prædicto dono nostro sæpedicta B. Victoris ecclesia damnum aliquod pateretur, in capitulo nostro apud S. Walburgam habito, super hoc consilium habuimus, & pro præbendis quas in eorum annualibus vel jam habemus vel forte habituri sumus, ecclesiæ S. Victoris personam unam certam magistrum scilicet Templi majorem communi assensu assignavimus, eo videlicet pacto, ut quotienscumque magister ille quicumque fuerit, vel mortuus vel mutatus fuerit, ecclesia B. Victoris omnium præbendarum reditus, quos in eorum annualibus habuerimus, par annum integrum ex integro habeat, sicut ante donum nostrum de mortuis vel mutatis canonicis habere solebat.
   
5. DIPLÔME DE PHILIPPE FRÈRE DE LOUIS VII
confirmant la jouissance du droit d’annates à l’abbaye de Saint-Victor
pour tous les chapitres dont il est abbé, édité par Martène et Durand.


     Nous reproduisons ici une charte de Philippe, fils de Louis VI et frère de Louis VII, confirmant au chapitre de Saint-Victor la jouissance du droit d’annate dans tous les chapitres dont il est abbé, à savoir, Notre-Dame d’Étampes,
Notre-Dame de Corbeil, Notre-Dame de Medunta, Notre-Dame de Poissy et Saint-Mellon de Pontoise.

 
Charte 5a
Charte 5b Charte 5c
[col.228-229]
DIPLOMA PHILIPPI
fratris Ludovici regis Francorum, pro monasterio S. Victoris.

Confirmat ei annualia canonicorum decedentium in ecclesiis regalibus
.

IN nomine sanctæ & individuæ Trinitatis, PHILIPPUS frater illustris LUDOVICI Dei gratia regis Francorum & ducis Aquitanorum & per Dei gratiam abbas quarumdam regalium ecclesiarum, videlicet beatæ Mariæ de Stampis, S. Mariæ de Corbolio, S. Mariæ de Medunta, S. Mariæ de Pissiaco, S. Mellonis de Pontisara, omnibus fidelibus tam posteris quam præsentibus in perpetuum. Justum esse & rationale comprobatur, ut illustris patris bene gesta illustris filius imitetur, ejusque beneficiis, maxime quæ pauperibus Christi contulit, promto animo consentiens attestetur. Noverint igitur universi, quod illustris memoriæ pater meus Dei gratia Francorum rex LUDOVICUS in quibusdam regalibus ecclesiis, quas antecessores nostri fundaverunt vel fundatas acquisierunt, annualia canonicorum voluit oridinari, & ad C. Victoris ecclesiam canonicorum regularium ordine insignitam, ob sustentationem fratrum voluit deputari. Nam quia eamdem S. Victoris ecclesiam, utpote a se fundatam, specialius diligebat, idcirco & beneficia multa conquirere diligentius insistebat. Beneficium autem supradictorum annalium ecclesiæ B. Victoris non modo collatum est, ut per annum reditus præbendarum canonicorum decedentium ecclesia S. Victoris ex integro habeat, & nullum propter hoc aut ecclesiæ aut defuncto præter anniversarium exsolvat obsequium. Hoc etiam adjunctum est, quod si quilibet canonicorum prædictarum ecclesiarum, cujuscumque religionis vitam eligens, præbendam reliquerit, ejusdem, præbendæ reditus ecclesia S. Victoris per annum ex integro possidebit. Ego igitur PHILIPPUS, qui regalibus abbatiis ex magna parte [col.229] Deo auctore præsideo, & licet minus idoneus, dignitatem abbatis obtineo, hoc beneficium patris mei quod ecclesiæ B. Victoris contulit approbo, laudo, & confirmo. Insuper quemadmodum a fratribus meis, domino scilicet LUDOVICO Francorum rege et duce Aquitanorum, & domino HENRICO, qui ante me abbas earumdem abbatiarum extitit, statutum & privilegio confirmatum ac roboratum est, hoc beneficium adeo integrum & perfectum in perpetuum esse decerno, ut quicumque canonicus regalium ecclesiarum, sive earum quæ jam in potestate nostra sunt, vel etiam si Deux ordinavarit, futuræ sunt, non solum mortuus fuerit vel vitam mutaverit, sed etiam absque ulla exceptione, quocumque alio modo præbendam reliquerit, perdiderit, mutaverit, ejusdem præbendæ reditus ecclesia S. Victoris, sicut jam supradictum est, per annum ex integro possidebit. Ne autem ecclesia in eodem anno suo privetur servitio, illud faciat canonicus qui succedit. Hoc itaque quod de annualibus supradictis statutum est, in perpetuum esse ratum statuimus, & posteris nostris immutabiliter esse decernimus. Illud ne valeat, &c.



         
6. BULLE DU PAPE ALEXANDRE II, de 1162 ou 1163
relative au droit d’annates du chapitre de Saint-Sauveur de Château-Landon,
éditée par Martène et Durand.


     Nous reproduisons enfin ici le texte d’une bulle du pape Alexandre II, qui confirme le même droit d
annate vingt ans plus tard, à l’église Saint-Sauveur de Château-Landon, toujours au bénéfice des moines de Saint-Victor.
 
Charte 6a
Charte 6b
 
[col.232]
BULLA ALEXANDRI PAPÆ
III.
ad abbatem de Castro-Nantonis.

Ut in Ecclesia S. Salvatoris Victorinos sinat pacifice annualia possidere
.

ALEXANDER episcopus servus servorum Dei dilecto filio abbati de Castro-Landonis (c) Salutem & Apostolicam Benedictionem.
     Injuncti nobis officii auctoritas nos hortatur universis Dei fidelibus & præsertim viris religiosis in justitia sua diligenter intendere, & eis quæ sua sunt illibata penitus & integra conservare. Unde dilectioni tuæ par apostolica scripta mandamus, quatenus annualia quæ dilecti filii nostri abbas & fratres S. Vctoris Parisiens in ecclesia S. Salvatoris jam ex longo tempore canonice possedisse noscuntur, quiete eos permittas & pacifice possidere, donec cum eis componas. Vel si justitia tua confidas, in præsentia electi ab utraque parte judicis, vel etiam in adjutorio nostro legitima cum eix examinatione contendas. Datum Turonis (d) XI. Cal. Februarii.

     (c) Vulgo dicitur Castrum-Nantonis, licet gallice pronuncietur Château-Landon, estque canonicorum regularium cœnobium in diœcesi Senonensi, quod pro monachis primum a S. Severino fundatum fuerat tempore Clodovici regis.
     (d) Alexander III. Turonos accessit mense Octobri anni 1162. ibique tribus & amplius mensibus remoratus est. Deinde Parisios venit, ac postmodum Turonos reversus ibidem celebravit.
.         
Source des textes: Le site Gallica de la BNF et Fleureau. Saisie numérique en mode texte de Bernard Gineste, 2004.
 
   
BIBLIOGRAPHIE

     Dom Basile FLEUREAU [1612-1674; religieux barnabite, de la congrégation de saint Paul; rédigé entre 1662 et 1668], Les Antiquitez de la ville, et du Duché d’Estampes avec lhistoire de labbaye de Morigny et plusieurs remarques considerables, qui regardent l’Histoire generale de France [in-4°; 622 p.; rédigé entre 1662 et 1668; publication posthume par Dom Remy de Montmeslier], Paris, J.-B. COIGNARD, 1683 [dont une réimpression: Marseille, Lafittes reprints, 1977; édition numérique en cours (en mode image) par les Amis du Château Royal d’Étampes, http://www.chateau-royal.com — 2001; saisie numérique en mode texte en cours par le Corpus Étampois, depuis 2001], p. 300. 
 
     Domnus Edmundus MARTENE (Dom Edmond MARTÈNE, 1654-1739) & Domnus Ursinus DURAND (Dom Ursin DURAND) [éd.], Veterum scriptorum et monumentorum historicorum, dogmaticorum, moralium, amplissima collectio. Tomus VI, prodiit nunc primum studio et opera domni Edmundi Martene et domni Ursini Durand [«Très vaste collection d’écrits et de documents anciens sur l’histoire, les dogmes et les mœurs. Tome 6, édité ici pour la première fois d’après les recherches et par le soin de Dom Edmond Martène et de Dom Ursin Durand»; XLIII p.+1440 colonnes+23 p., ], Parisiis [Paris], Montalant, 1729 [dont une réédition numérique en mode image par la BNF, 1995, mise en ligne sur son site Gallica, N068194, http://gallica.bnf.fr/Document?O=N068194, en ligne en 2004], col. 217-218 (notice sur les chartes de Saint-Victor), col. 225-227 (3 chartes relatives à des prébendes, dont deux de Notre-Dame d’Étampes), col.228-229 (Diplôme de Philippe frère de Louis VII pour le droit d’annate dans toutes les chapitres de fondation royale) & col. 232 (Bulle d’Alexandre II pour le droit d’Annates à Saint-Sauveur de Chateau-Landon). 
        
     J. P. KIRSCH, «Annates», in The Catholic Encyclopedia. Volume I, New York, Robert Appleton, 1907 [dont une réédition numérique en mode texte: K. Knight, http://www.newadvent.org/cathen/01537b.htm, 2003.

     Bernard GINESTE [éd.],
«Cartulaire de Saint-Victor de Paris: Sur le droit d’annate dans les collègiales royales telles que Notre-Dame d’Étampes», in Corpus Étampois, http://www.corpusetampois.com/cls-12-saintvictor.html, 2004.

 
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